Donker Blauwe Woorden - Boek recensie

woensdag 31 mei 2017




Ik had de brief geschreven voor ik van huis ging, mijn handen bevend terwijl ik de woorden op papier zette. Het was voornamelijk ik hou van je, met een beetje je kunt het dak op. De perfecte liefdesbrief, volgens Lola. In de tweedehandsboekwinkel van Henry's vader staat een kast met boeken waarin klanten mogen schrijven. Mensen omcirkelen woorden die ze mooi vinden, onderstrepen zinnen of ze laten boodschappen achter in de kantlijn: gedachten, vragen, wensen. Sommigen laten brieven achter tussen de bladzijden. Brieven aan schrijvers, aan (ex-)vrienden of vriendinnen. In deze kast laat Rachel een liefdesbrief achter voor haar beste vriend Henry, vlak voordat ze gaat verhuizen...

Oh, wat werd ik enthousiast toen ik over dit boek hoorde. Niet alleen door de cover, want die is prachtig. Allemaal boeken! Maar ook het verhaal maakte me nieuwsgierig. Een boekenwinkel zou een grote rol hebben! Hier werd ik zo blij van dat ik niet kon wachten om hem te lezen!

Helaas moet ik zeggen dat hij me op het begin een beetje tegenviel, maar ik denk dat dat meer lag aan hoe het in elkaar was geschreven. Het las niet echt lekker, maar daar kwam gelukkig al snel verandering in.
Het verhaal gaat over Henry en Rachel, en wordt dus ook door heb verteld. Wat ik altijd zo fijn vind aan meerdere vertelperspectieven is dat je meerdere kanten van een situatie ziet. Nu is dat normaal niet in precies de zelfde situatie, maar hier wel! Zo kon ik ontdekken wat beide personages dachten en dat was heel fijn!
Het verhaal deed me wel aan een paar andere boeken denken ( o.a. De Appeltaart van Hoop en Simon vs de Verwachtingen van de Rest van de Wereld), maar het was toch ook anders. Ik moet zeggen dat ik een hoop al een beetje zag aankomen, maar een aantal dingen ook niet. Ik kreeg niet dat perfecte einde, maar dat vind ik juist mooi. Want niet alles kan perfect lopen, en dat maakt dit verhaal nog echter,
Een boekenkast in de boekenwinkel heeft een grote rol. Hier mogen mensen notities in schrijven en brieven in stoppen, en er zaten ook daadwerkelijk brieven in het boek!

Zoals ik al vertelde leren we hier twee personages kennen. Rachel en Henry. Ze zijn beste vrienden, en kennen elkaar door en door. Ze waren helemaal niet perfect, hadden ieder hun slechte kanten, maar dat maakte hun goede kantel alleen maar mooier. Soms was ik het totaal niet met ze eens, maar andere keren juist wel.
De andere personages die ik ook leerde kennen was een erg divers groepje. Aan de ene heb ik een hekel, en de ander vind ik juist weer heel tof!

Dit boek gaat over familie, liefde, vriendschap en de dood. Onderwerpen die we in ons dagelijks leven tegenkomen en ik vond het erg mooi verteld. Dit boek is dan misschien niet een van mijn favoriete, ik heb er uiteindelijk erg van genoten. Ik ben weer een verhaal rijker!



Titel: Donker Blauwe Woorden
Auteur: Cath Crowley
Uitgeverij: Young & Awesome
Aantal pagina's: 294
Sterren: 3,5/5

*Gekregen als recensie exemplaar 

1 people left comments on: "Donker Blauwe Woorden - Boek recensie"

  1. Jammer dat je hem toch iets minder leuk vond als gehoopt. Het lijkt mij een leuk en luchtig boek, ik vind de cover wel erg mooi :)

    BeantwoordenVerwijderen